Ny Scirocco med skarpere design og ny turbomotor fra 422.695 kr.

Nu har Volkswagen gjort Scirocco endnu mere attraktiv med en række kosmetiske ændringer, mere standardudstyr og en ny turbomotor. 

Volkswagen Scirocco har sat sit præg på coupé-klassen igennem fire årtier, og nu står en faceliftet version med opdateret design og ny motor klar til at føre succesen videre. Siden 1974 har navnet Scirocco stået for skarpe linjer, sportslige præstationer, inspirerende køreegenskaber kombineret med en driftsøkonomi og et interiør, der gjorde den anvendelig som en sportsvogn til hverdagsbrug. Tredje generation af Scirocco, der blev introduceret i 2008, førte succesfuldt traditionen videre og er med 212.450 produceret (indtil slutningen af 2013) en af de populæreste sportscoupéer. 

Skarpere uden på – sportsligere indeni

Nu har Volkswagen gjort Scirocco endnu mere attraktiv med en række kosmetiske ændringer, mere standardudstyr og en ny turbomotor. Scirocco har altid skilt sig ud med et design kendetegnet ved en karakteristisk silhouette og frække proportioner, men de kosmetiske ændringer har givet Scirocco  en skarpere og mere aggressiv fremtoning. Den faceliftede Scirocco kan blandt andet kendes på et ændret frontdesign domineret af en ny frontkofanger med sorte horisontale finner, der løber igennem og opdeler tågeforlygter og blinklys – et stilelement hentet fra Golf GTI. Bi-xenonforlygterne med dynamisk kurvelys, der er standard, har fået et smalt konveks bånd af LED-lys, hvilket yderligere er med til at give Scirocco et unikt udseende. Også bag til er Scirocco strammet op med en ny bagklap, der har en skarpere og mere markant linje mellem et sæt baglygter, der nu huser LED-teknik formet som et C. Scirocco står som standard på elegante 18” Lisboa eller Interlagos letmetalfælge, og dæktrykskontrol er nu en del af det omfattende standardudstyr.  

Interiøret i Scirocco har altid udmærket sig ved at være både intimt og rummeligt, og med faceliftet er der skruet mere op for det sportslige præg. Scirocco styres med et lækkert læderbeklædt multifunktionssportsrat med aluminiumsdekor, oven på instrumentbordet finder du en stribe ekstra instrumenter (ladetryksmåler, stopur og olietemperatur), og der er nye sportssæder med Alcantara på sidepuderne.   

b606fa17-ce32-40e7-9a71-526c0edf3a27_635452529658225311.jpg

Ny 180 hk turbomotor

Det er ikke kun visuelt, at Scirocco byder på nyheder, der er også nyt under motorhjelmen. I Danmark vil Scirocco blive tilbudt i to motor-versioner henholdsvis en 2,0 TDI med 150 hk og en ny 2,0 TSI-turbobenzinmotor med 180 hk/280 Nm. Den nye 2-liters turboladet benzinmotor afløser den hidtidige 1,4 TSI (160 hk) og udmærker sig ved at have højere effekt (+ 20 hk) og mere drejningsmoment (+ 40 Nm), hvilket giver mere fart i Scirocco 2,0 TSI, der når 100 km/t på 7,4 sek. (1,4 TSI: 8,0 sek.) og har en topfart på 227 km/t (1,4 TSI: 218 km/t). De forbedrede præstationer er ikke opnået på bekostning af brændstofforbruget, for Scirocco 2,0 TSI er ifølge EU-normen opgivet til at køre 16,7 km/l (1,4 TSI: 15,4 km/l).

Har brændstoføkonomi endnu højere prioritet er en Scirocco 2,0 TDI det oplagte valg. Den kultiverede 150 hk stærke 2-liters TDI-dieselmotor er kraftfuld og leverer et drejningsmoment på hele 340 Nm fra blot 1.750 o/min, hvilket giver overlegne mellemaccelerationer kombineret med et lavt forbrug og 23,8 km/l ifølge EU-normen. 

Priserne for den nye Scirocco begynder ved 422.695 kr. ekskl. lev. for en 180 hk 2,0 TSI, og med 6-trins DSG-gear hedder prisen 452.997 kr. Med 2,0 TDI-dieselmotor koster Scirocco 436.497 kr. og med 6-trins DSG-gear 472.997 kr. 

Scirocco tilbydes også i en van-version, og her begynder priserne ved 271.273 kr. for en 2,0 TSI og 267.064 kr. for en 2,0 TDI. 

Du kan læse alt om den nye Scirocco, se flere billeder og få en komplet pris- og udstyrsliste her på Volkswagens hjemmeside.